En krönika om en stuga i skogen och om en djup tacksamhet riktad mot alla de döda, allt som inte finns, publicerad i Stockholms Fria Tidningar, den 15 augusti 2008:
Ett tack rakt ut i tomheten
I
december 2006 köpte jag en stuga i skogen. Det är ett gammalt
soldattorp, med ett par gäststugor, en lada, en del skog och en liten
åker. Det kostade en del pengar, men det får lösa sig.
Har velat ha en stuga i skogen så länge jag kan minnas, åtminstone i
20 år, ett kvarts liv. Det är underligt att realisera gamla, svåra
drömmar. Jag kom på mig själv med att ångestfullt upprepa ”ögonblick
dröj” och tänka att straffet nog inte skulle låta vänta på sig.
Men Mefistofeles dök aldrig upp.
Några veckor efter köpet blev det vargavinter. Temperaturen gick ner
mot minus tjugo. Ett tjockt snötäcke täckte allt, det knarrade under
fötterna när jag hämtade ved, snoret frös i näsan, stjärnorna var nästan
plågsamt ljusa uppe i det svarta.
Brasan brann, jag drack ett glas vin med min vän, vi drev varandra till
extas med Händel i högtalarna och hela huset som resonanslåda.
Då drabbades jag av en förkrosselse. Jag låg på mage på köksgolvet och grät. Jag stod på knä och grät.
Det är så lätt att känna sig duktig när något åstadkommits eller
förvärvats: stolt, framgångsrik, mäktig. Men detta var raka motsatsen:
det var tacksamhet, ödmjukhet, vördnad.
Liksom i en vision såg jag leden av människor som bebott det här
stället, kanske under ett par århundraden. Fattigdom, lidande,
strävsamhet, stenbumblingar som spettas upp ur en åker, husgrunder som
mödosamt läggs, gradvisa förbättringar som under svåra uppoffringar
läggs till varandra och som slutligen har byggt upp detta som nu tagit
emot mig.
Den ekonomiska uppoffring (lönearbetet, risken, oron) jag gjort kan inte på något sätt mätas mot detta.
Och jag sa ”tack” rakt ut i tomheten, till de döda. Jag grät och tackade.
Denna form av tacksamhet har sedan dess drabbat mig oftare och på fler
områden, fast inte lika våldsamt. När jag äter kan tankarna gå till
människorna som arbetat med att odla, skörda, förpacka, transportera,
packa upp och ta betalt för födan – hela den absurda kurvan som går från
bruksvärde till bruksvärde, över en oändlig förmedling av bytesvärden
och mänsklig möda.
När jag tar tåget går tankarna till allt järn som gått åt, till
gruvarbetarna, maskinbyggarna, industriarbetarna, rallarna, förarna, dem
som ser till att allt fungerar, att tågen inte kolliderar.
När jag lånar en biblioteksbok blixtrar hela processen av skrivande,
översättande, redaktörsjobb, sättande, tryckande, trädfällande,
pappersmassearbetande, bokbindande, transporterande, arkiverande,
biblioteksarbetande fram för mig – de oändliga processer som lett fram
till denna lilla tyngd i min hand.
Den här naiva tacksamheten väcker invändningar i mitt intellekt. Dels
att jag bara riktar den till de mänskliga insatserna, inte till
grisarna som gav mig sitt kött, träden som gav mig sin cellulosa. Jag är
inte lika direkt tacksam mot det övriga kosmos som mot mina artfränder.
Dels att denna tacksamhet inte tar hänsyn till att så mycket av det jag
känner vördnad för har skett under förfärliga och destruktiva villkor,
orättvist och oskönt. Vad skulle bananplockarna med sin fattigdom, sina
tolvtimmarsdagar, tycka om de fick höra om min tacksamhet?
Jag vet inte. Men jag vet att jag blir glad om en student långt
efteråt kommer och tackar mig för min undervisning även om jag själv den
gången tyckte den var ett rent tvång, ett glädjelöst medel för att
överleva.
Det behöver inte betyda att villkoren accepteras. Det betyder bara att lidandet inte glöms bort. Att dess gåvor ges respekt.