fredag 21 oktober 2011

STATEN OCH KAPITALET

Jag måste skriva något om detta, för det verkar inte som om någon enda jävel har uppmärksammat det på ett kritiskt sätt. (Dagens Media skrev en notis, utan att ställa en enda fråga.)

Tidningen "BOOK - för dig som älskar att läsa" hade premiär i september. Den ges ut av SJ, Akademibokhandeln och Adlibris i samarbete med de största svenska förlagen. Med andra ord av staten och de två bokmonopolen KF Media och Bonniers. Den kallas för "tidning" och har en ledartext av "redaktionen". Men den är en ren reklamkatalog.

Trycksaken består av glassiga bilder på författare, hyllande texter om dem och utdrag ur deras böcker. På var och varannan sida finns kuponger för att köpa böckerna, antingen på Adlibris eller på Akademibokhandeln.

Jag kan inte låta bli att först skratta. Ser framför mig de båda bokmonopolen när de ska förhandla, och KF Media... "meh, får inte Bokus va me?!" Och Bonniers: "nämen ni får ju ha Akademibokhandeln!" – "Ahmen då vill vi ha fler författare från Norstedts!" – "ja ja okej då". Kohandeln!

Sedan slänger jag rasande den undermåliga produkten ifrån mig. Jag önskar att jag tagit med mig mitt exemplar, nu kan jag tyvärr inte citera någon av grodorna, men jag äcklades så mycket att jag inte ville ha den i väskan.

Jag tänker ofta att den bisarra upphöjdhet som vidlåder boken som vara, litteraturens status (fatta den stora uppmärksamheten i media på böcker som kanske når några få hundra läsare, det är rätt skojigt, men samtidigt märkligt), att den upphöjdheten ger utrymme för den allra djupaste, mest oreflekterade vulgaritet.

Tänk om SJ och HM och Lindex tillsammans producerade en "modetidning" som handlade om vilka kläder som var heta i höst, med låtsat redaktionella texter och snygga bilder på kläderna, men endast kläder från HM och Lindex tas upp i "tidningen", och på varje sida fanns en kupong för att köpa plagget på HM eller Lindex.

Jag misstänker att många skulle reagera på den sjuka blandningen av reklam och journalistik. Men när det kommer till böcker, är saken redan per automatik "fin" och ingen reagerar. För några år sedan var det nästa största litteraturevenemanget (efter Nobelpriset) "guldpocketgalan" som delade ut priser till de böcker som sålt mest det året. Är andra branscher så skamlöst kommersiella?

Statens järnvägar och de båda bokmonopol som dominerar den svenska litterära offentligheten sitter i samma båt och ror åt samma håll. Och alla "bokälskare" jublar.

Utom gnällspiken Edenborg som hatar allt.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jaja, då hoppas jag du inte läser DN på lördagarna.

Nya bilagan DN Lördag (!) är rakt av en konsumtionsguide. Mode, inredning, viner, recept, resor och bilar.

Texterna pekar rakt mot annonserna. Eller har samlag med dem, lite beroende på hur man vill använda språket.

Även där är det som föds och göds ett djävla missfoster av konsumtionsbegär.

Någon borde skriva om det, också.

Robin sa...

Jag tycker SJ borde sälja Vertigos utgivning ombord på deras sunkiga tåg. Det är det enda som kan lyfta tristessen!

C/ME sa...

När DN kulturs webbsida började samarbeta med Adlibris för några år sedan, passerades också en gräns...

Anonym sa...

I den värld vi lever är konceptet gräns en vanföreställning, herr doktor.

Johan sa...

Vad består samarbetet mellan DN och Adlibris i?

C/ME sa...

Tja, vi kan ju börja här:

http://www.adlibris.com/dn/

Anonym sa...

Jag har också en jävla dröm. Jag skulle vilja klä min vinterrock i bajs. Det skulle se ut som om jag smetat in mig själv med bajs med precision. Och så skulle det se ut som att jag köpt en ny vinterrock, fast jag egentligen fortfarande bär min gamla trollrock. Amen.

Anonym sa...

ta gärna bort bilden, tack. en klapp i ryggen för god läsning samt poäng.

Ulla Wennberg sa...

sent omsider läser jag denna sågning av den lilla glättade trycksaken, tack, den formulerar precis min reaktion!

Fredrik sa...

Kloka ord. Alltid kloka ord.