lördag 21 mars 2009

ESPRESSOBÖCKER

Copyriot-Fleischer bloggar intressant om bokens framtid. Det är ju en av de ännu obesvarade frågorna kring den oreglerade/oregerliga fildelningen: hur kommer den påverka bokmarknaden? Eböcker kommer stort, fast ännu inte i Sverige. Print-on-demand-tryck (och espressobokmaskinen som Copyriot visar bild på) är på väg: förlaget Atlas har tydligen lagt upp hela sin tidigare slutsålda backlist, via print-on-demand. Förändringen sker nu. Antalet storupplagetryckta böcker i Sverige minskar i år, liksom förra året - men antalet titlar ökar.

Grubblar själv en hel del över detta, förstås. Hur ser det ut för Vertigos framtid?

Till att börja med: för boknördar som undertecknad är print-on-demand en styggelse. Ta Vulkans böcker: kritvitt kopieringspapper, digitalt tryck som åldras fort, dålig färg på omslaget och snabbsprickande limbindning. Långt från mina ideal: krämfärgade, högklassiga bokpapper som Munken i inlagan, helst trådbindning, gärna ett linneband. De få böcker som fortfarande får finnas i mina bokhyllor är föremål med ett särskilt värde, som är betydligt mer än texterna de innehåller (dessa kan förstås lika gärna finnas på en skärm, i en mosaik, en tatuering, eller upplästa på en mp3). Det är något särskilt med att läsa i en 1600-talsbok med dess vackert åldrade lumppapper.

Tror att ett förlag som Vertigo även fortsättningsvis kommer att ha en krets av den sortens bokälskare att producera konstföremål till. Det finns dessutom en grundläggande skillnad mellan lp, cd, mp3, dvd, divx, pdf osv å ena sidan och böcker å andra: dessa format för film, musik och text kräver ett tekniskt medium för att spelas upp. Boken är ett föremål i egen rätt: ingen skärm mellan konstföremålet och ögat. Inbillar mig att detta kommer att spela en viss roll i hur fildelningen påverkar bokmarknaden.

En variant av utvecklingen är lite skrämmande: förlag som Taschen har på sistone börjat producera verkliga bok-objekt i begränsade upplagor och till sanslöst höga priser (vissa kan kosta 10.000 spänn). Men ska bokkärleken bli en sak för de besuttna, för en nyrik borgerlighet? Medan de andra får hålla till godo med pdf:er eller pocketar i usel print-on-demand-kvalitet?

Copyriot nämner exklusiva utgåvor med textkritik, kvalitativa nyöversättningar, nyskrivna efterord och kommentarer: hur få råd att producera sådana kostsamma saker om de ska läggas som eböcker direkt? Hur få någon att betala mer för dem än för gamla versioner som är gratis? Gissningsvis blir det till att söka bidrag innan och efter, precis som nu.

Men kommer förlagen också att välja att trycka dessa böcker på alldeles särskilt exklusivt papper, sticka in någon liten handkolorerad litografi signerad av en konstnär och kränga den till mindre nätverk av specialintresserade som kan tänka sig att betala för dessa samlarobjekt? Och kommer de samtidigt kränga dem som vulgära eböcker och pocketar – eller hålla bort dem från den cirkulationen?

Malte Persson föreslog häromdagen att det svenska litteraturstödet borde anpassas efter själva bokvaliteten ("Inför krav på tryckkvaliteten i litteraturstödet, så att bara trådbundna böcker kan komma ifråga.") Det är en intressant tanke och pekar kanske rentav mot den här delen av förändringarna.

Boken är ett stopp, medan internet är ett flöde. Vertigo bygger helt enkelt sina egna små dammar och plaskar i dem. Bygger, och river ner.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har alltid tänkt mig boken som bestående och oföränderlig, något fast och konkret - till skilnad från musiken som ju inte har någon sådan form, den har sig själv men sprids med hjälp av vinyl, cd och senare mp3. Förhållandet mellan musik och vinyl/cd, och text och bok är ju inte riktigt det samma. Något som också skulle vara bokens räddning, från fildelning osv. Men den går väl samma öde som musiken till mötes. Boken blir väl ett samlarobjekt och texten läses på skärmar.

Anonym sa...

Avdankande kortdistansare satsar på SPRINT on demand.
Häpp.

robert sa...

jag såg så sent som idag att warner lägger ut sin klassikerkatalog på DVD "on-demand", så det verkar på ett sätt ligga i tiden. MEN det som också ligger i tiden är ett sökande efter kvalitet och beständighet. Det har börjat finnas en uttalad vilja att lägga en slant på en snygg bok, en bra DVD-box (med lite bling-bling till), en annorlunda CD-utgåva med musik. Men att den viljan samtidigt är styrd till plånbokens storlek. Det kommer alltid finnas konsumenter som hellre hyr en film (eller laddar ner), hellre laddar hem mp3, än äger en cd, hellre lånar en bok eller köper en pocket - eller print on demand gud bevars - än har ett inbundet original.
Hur det än är så kan vi alla vara tämligen säkra på att efterfrågan på kvalitativa kulturprodukter kommer finnas kvar oavsett vad.

CJ sa...

Jag kommer aldrig någonsin förstå varför man vill läsa en bok på en jävla skärm. Jag sitter fan halva mitt liv vid en skärm, jag vill ha en bok i händerna som jag kan ha i sängen, i fåtöljen eller i soffan. Det är skonsammare för ögonen och jag kan känna att mitt liv finns på riktigt, inte bara är ett digitalt förnekande av den fysiska kroppen. Hoppas verkligen inte att det här är en trend som håller i sig.

disa sa...

楓采,荷蘭村,亞士頓,湖水岸,水月雅緻,風緻主題,城市水棧,麗緹,簡愛,沐蘭,悅豪,高登,四季,愛莉園,微風,楓采,紅樓,麗景,七星,歐悅,楓采,桂冠,震點樂,歐悅,微風,沐夏,遊桐花,101,真善美,長青,港賓,甜蜜蜜,百老匯,箱根,碧雲天,采舍,涵碧園,愛情海,楓林,悅萊,花園,喜來登,春風,楓采時尚,麗緹,谷關明,圓緣,夢田,亞曼尼,花鄉,璽朵,允頌,春風,河堤,綠驛,御宿,激點,布拉格,青森,凱撒,柏克,國妃鷹堡,長興,花嫁情境,威尼斯,峇里島,日光花園,四季,春天,伊甸風情

Erik sa...

CJ: Jag kan inte förstå hur folk kan läsa böcker utan att vilja ingå i dialog - med andra som läser och helst med författaren. En bok är så tyst, så obesvarande(?), så oredigerbar... Det kommer alltid att gå att trycka böcker för den som vill, oroa er inte för det. Men en bok kanske inte blir en knapp resurs. Det svåra kanske inte blir att få tillgång till en bra bok utan för författare att hitta en läsare... (är det inte redan så?)