måndag 28 september 2009

TEXTMÄSSAN VS BOKMÄSSAN

En intressant sak som hände flera gånger under dagarna i Göteborg var att förläggare kom fram till mig och berättade att de sålde fler böcker på Textmässan än på Bokmässan. Textmässan har ungefär 500 betalande besökare, Bokmässan runt 100.000. Det säger något om att kvantitet inte alltid är den avgörande faktorn.

3 kommentarer:

Ahria sa...

Jag tror att förlagen bet sig själva i svansen i år när de trängt undan AdLIbris. Klart dom inte säljer då. Fast nu är det kanske inte försäljning som är den stora grejen med Bok & Bibliotek, eller...?

Mikke sa...

Trängt undan Adlibris? Adlibris skötte försäljningen hos Bonniers, för att det var det de ville - de har ju mer eller mindre makten över den svenska borkmarknaden i dag. Adlibris försöker däremot tränga bort småförlagen:
http://komika.se/bloggen/ska-adlibris-begraensa-det-fria-ordet

Ahria sa...

Varken bokmässan eller textmässan är utslag av filantropisk verksamhet. Bokförlag drivs knappast heller med den bevekelsegrunden – oavsett om det är Bonniers eller Vertigo. Marknad handlar om konkurrens och kommers. Adlibris är ingen statlig institution som ska ta tillvara kulturens och det tryckta ordets intresse. Dom är ute efter att gräva i din plånbok. Den som tror annat har gått vilse i pannkakan.
Om du sen som förläggare inte gillar den deal de erbjuder är det väl inte mer med det – det blir ingen affär. Men sitt inte som en gråtmild bildirektör och anklaga marknaden för att vara inkompetent eller vara emot det fria ordet. Marknaden skiter i det fria ordet, skriv bra ord, eller förpacka snyggt eller skapa ett varumärke så gillar marknaden dej. Kalla och råa fakta.
Sen om Adlibris. Jag fattade att det var de som skötte försäljningen hos Bonniers. Men det är skillnad på att botanisera i Bonnniers snobbmonter i förhållande till att slukas av det kaos som brukar råda i Adlibris egen monter och där stämningen är rent vulgär och präglad av ”skynda fynda” – 4 för 100 pix. Jag tror att den galenskapen behövs på bokmässan istället för skor, Gudrun Sjödén och tandvårdsförsäkring.
Förlagen oavsett storlek och namn behöver anstränga sig mer, våga mer, överraska och ta till sig att mässan är arena för gyckel och upptåg. Mässan kan inte leva på frustrerades bibliotekarier som står och dreglar hos Ranelid. Då förvandlas den än mer till partytime för wannabe författare och mingelkåta förläggare. Det är helt ok, men det motiverar inte att jag ska lägga tid och resurser på att vara en i packet som fånigt gapande finansierar festen.
Kör hårt