Jag pratade nyss med Terese: vår Hunter S. Thompson-biografi har kommit från tryckeriet. Jag ska snart klä på mig och ta några värktabletter mot den här förbannade halsinfektionen och ta mig ner till Café Sodom och titta på underverket.
Mitt i detta attackeras jag av tvivel: hur går det egentligen till att kränga böcker?
Jag har varit bokförläggare i snart aderton år. Men varje gång en bok kommer från tryckeriet känner jag mig lika förvirrad. Vi har förstås de allra mest grundläggande rutinerna: vi gör en pressrelease med lite lagom mycket text och bild, vi uppdaterar hemsidor, vi skickar ut ett trettiotal recensionsexemplar till strategiska medier, vi skyltar på fiket. Och den här gången också, roligt nog och äntligen, har vi en releasefest (28 januari på Högkvarteret).
Men sen då?
Jag kommer inte på några genialiska idéer. Jag fattar mig liksom inte på det här. Hur funkar det? Hur får vi läsare till den här fantastiskt roliga och uppiggande boken? Vem ska vi ge den till? Hur ser mekaniken ut på "bokmarknaden"? Bara ordet gör mig undrande. Vem ska jag suga av för att den ska skyltas upp i Akademibokhandeln? Jag gör det! berätta bara vem!
Om någon kommer på en bra idé, så kan du väl höra av dig och berätta hur vi ska göra. Under tiden finns boken både här och var. Framsidan ser ut så här:
7 kommentarer:
Det där omslaget är som ett skolboksexempel på uttrycket "over the top".
COOOOOOOOOOOOOLT
Det där omslaget gillar jag...
Årets snyggaste omslag redan nu? Grattis!
Vad snälla ni är! Det var svårt att fota det så att folieringen syntes bra... Innehållet är lika galet som omslaget, för övrigt.
Lägg till oss på listan strategiska medier och skicka några böcker så ska vi skriva om er, har idag haft ca 250 000 läsare.
Love your work!
//P:Belladonna
Och hur skickar vi böcker till dig, P. Belladonna?
Skicka en kommentar