torsdag 14 juli 2011

SENASTE NYHETSBREVET

VERTIGO FÖRLAGS NYHETSBREV 12 JULI 2011
http://www.vertigo.se
Martin Tistedt
FÖRORD

Copycat-copan,

det här nyhetsbrevet tänker jag ägna åt ett och endast ett: Martin Tistedt.

Sedan Vertigo 2005 gav ut hans debutbok Segerhuva, har jag känt mig egendomligt stolt och spänd av förväntan inför allt han presenterat för mig, och han har aldrig gjort mig besviken. Däremot har han ofta fått grovskäll av kritikerna, med några undantag.

Igår kom en recension av Världens världslighet som är det första jag läst som visat på en genuin förståelse av hans författarskap. Mats Kolmisoppi skriver i Helsingborgs Dagblad:

”Satiren, liksom alla andra tillstånd som uppfyller "Världens världslighet", föds i det framvällande och ostoppbara språket. Bilderna och liknelserna görs till kött. Allt medan Tistedts märkliga, skitiga och fina roman skriker ut sin längtan efter omvandling, revolution, utopi. / Det är mycket vackert.” (Här läser du hela recensionen.)

Kolmisoppi är inte den ende som hyllat boken. Här finns några andra vettiga texter:

Aase Berg i Expressen: ”Tistedts huvudsyfte är inte provokation, utan handlar som sagt snarare om att gestalta en särskild sorts förtvivlan. Vissa skribenter och författare har den bara, denna sarkastiskt hatiska humor av förvriden förtjusning på gränsen till psykbryt. När jag läser skribenter med den speciella samhällshatarvibben känner jag mig paradoxalt nog alltid ofantligt trygg.”

Petter Lindgren i Aftonbladet: ”Om man bortser från det våldsamt skabrösa innehållet skulle Världens världslighet faktiskt kunna vara skriven av någon halvdan trettiotalsmodernist, och det är lätt att börja journalfilmsknarra för sig själv medan man läser. Effekten är komisk, och får åtminstone mig att så småningom kapitulera (eller om det mer är fråga om någon sorts domning) för den svärta som trots allt finns i boken och som antyds redan av omslagets vanitasstilleben.”

Men Kolmisoppi är den som låtit texten drabba honom hårdast och som förmått reflektera fram en egen förståelse av effekterna som uppstått i det unika språkspel som är Tistedts konst.

Jag känner att det är en unik lycka i att få följa ett stort författarskaps födelse. Och om du ännu inte smakat den lyckan, så har du en god chans nu. Du kan välja att införskaffa hela Tistedts trilogi för bara 190:- direkt från förlaget. Eller också: om du går i funderingar på att gå med i Stormtrupperna, så hoppar du på det här erbjudandet:

Gå med i Stormtrupperna nu och få Världens världslighet som bonusbok, helt kostnadsfritt! Erbjudandet gäller månaden ut. Du anmäler dig här.

Nu återvänder jag till produktionen av höstens böcker. Vi hörs snart –

Vertigomannen

Inga kommentarer: