Nu har de första recensionerna av Mitt grymma öde kommit! Det har hunnit sägas en del vackra ord om min roman:
I SvD skrev Fabian Kastner: "Det är en livfull, vibrerande resa med fräck dialog och
bilder som etsar sig fast på näthinnan: av slöa, skönsjungande
valrossar och annat. Om det inte redan framgått så är det en bok jag
blivit ganska så förtjust i."
I VLT skrev Mats Adolfsson: "Att kalla boken lustfylld är kanske inte helt rätt. Snarare är den
barockt grotesk, men på ett underhållande sätt för den som klarar av att
läsa denna typ av böcker."
I Expressen skrev Gunilla Brodrej: "En oemotståndlig och musikalisk bladvändare för adult-kanalen."
I Dagens Nyheter skrev Martin Nyström: "Tack vare skärpan i bildspråket och intensiteten i själva prosan fascineras man mer och mer. Det handlar ju om en genial man, men som så hatar sitt liv och alla andras att han vill 'utrota det mänskliga'. [---] Death metal i barockmiljö."
I Helsingborgs Dagblad skriver skrev Crister Enander: "...det är en ynnest att i hans sällskap få beträda barockens tid och
få den skildrad genom Händels inte så litet förvridna och absurda
perspektiv. [---] Edenborg skriver
med en laddad och intim intensitet, språket skapar liv och konturskarpa
bilder på ett sätt som övertygar och inger läsaren en förvånansvärt klar
föreställning av och känsla för barockens märkliga ideal och
värderingar. Kort och enkelt uttryckt: Jag är imponerad."
I Jönköpings-Posten skrev Björn Kohlström: "Den är skriven
som en gotisk fantasi, och är fasansfullt underhållande, och
tveklöst årets bästa svenska roman. [---] Det är en roman som utger sig vara magnifik,
som vågar vara ambitiös och modig, och som går i land med sina
anspråk."
I Upsala Nya Tidning skrev John Sjögren: "Edenborg har skrivit en vindlande, språkligt sprudlande,
fasansfull, tänkvärd, stundtals mycket rolig och oavbrutet underhållande
roman. Det är bara att konstatera: Edenborg har skrivit ett mästerverk."
I Aftonbladet skriver musikkritikern Sara Norling: "Det är en grym berättelse, om en pojke som utsätts för övergrepp från
alla håll. Från modern och fadern, livkirurgen, (av sonen här kallad
Slaktaren), musikläraren, en kardinal, en sångerska. En berättelse om en
ensam man som vantrivs i sin kropp, drömmer om renhet och våldsam
konst, som låter sig utnyttjas och i sin tur utnyttjar andra."
I NorraSkåne skriver Lennart Bromander: "Hans roman Mitt grymma öde är rena orgien i Händels sexualitet, skriven
på elegant, stundtals rent briljant prosa, vilket ger skjuts åt det ofta
lätt groteska innehållet."
I Norrköpings Tidningar skriver Inger Dahlman: "Carl-Michael Edenborgs förtjänst är att han kreerat ett lysande drama, monstruöst, överdådigt och grymt som den operagenre Händel komponerade för."
Imorgon lördag förmiddag deltar jag i en diskussion om erotisk litteratur i "Lundströms bokradio" i P1 - det går också att lyssna på via webben sen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar