söndag 29 juni 2008

HONG KONG-FILM

Det var länge sen: brände ut mig på Hong Kong-film på Subdvd-tiden. Såg dessutom de flesta då. Men ikväll ett kärt återseende av en filmkonst som har det mesta som gör mig lycklig: en Shaw-brothersrulle från mitten av 80-talet: Seeding of a Ghost. Monsterfödslar, tentakler och maskspyor! Och en besatt tjej som gång på gång hugger en snubbe i rumpan med en jättestor tändsticka?

Alltså dom här killarna hade ju inga gränser. Det är som i Italien kring 1980 bland zombies och kannibaler. Men Hong Kong-lirarna gick ytterligare några steg i extremism, moralisk hänsynslöshet och vanvett. Filmer som Red to Kill (duschscenen!), Ebola Syndrome (bara titeln!), Men behind the Sun (fick mig nästan att kräkas - av äckel och lycka) och andra Cat III-snurror är viktiga nodpunkter i det förflutna, gränsmarkeringar för estetiska och etiska erfarenheter på andra sidan, i ett raseri och en oskuld som förintar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan någon förklara mig varför det skulle vara roligt med en tjej som hugger en kille i rumpan med en tändsticka? Det är ju fullständgt sjukt.

Anonym sa...

Kan någon förklara mig varför det skulle vara roligt med en tjej som hugger en kille i rumpan med en tändsticka? Det är ju sjukt.