(Ibland skriver jag kortare texter på Aftonbladet kultur som kommer i papperstidningen men inte läggs ut på nätet. Jag tänkte jag skulle försöka få ut en del av dem här i bloggen istället. Denna skrev jag i somras:)
Den senaste trenden inom ung amerikansk litteratur är Alt
Lit, eller Alternative Literature. Förkortningen pekar mot dess mest typiska
drag: kopplingen till Internet.
Författarna inom Alt Lit använder nätet för att sprida sina
texter, samtidigt som nätets egna former arbetar sig in deras verk. Chatloggar,
screenshots, bloggkommentarer, forumtrådar och andra typiska nätformer är
självklara inslag i berättelserna och dikterna.
Det är ett postpostmodernt fenomen: postmodernismen slet
sönder hierarkierna, vägrade att tycka att Lev Tolstoj på ett givet sätt var
viktigare, intressantare och mer värdefull än Britney Spears. Nu framträder nya
kulturella uttryck på dessa ruiner. Ett sms är i sig inte mindre värt än en sonett.
Bland de framträdande författarna inom Alt Lit finns Tao Lin
och Marie Calloway. Den senare gjorde skandalsuccé genom sin sexuella ärlighet
i romanen med titeln "what purpose did i serve in your life" (stavad
med karaktäristisk internettypografi) som kom ut i våras.
Deras omedelbara realism och ärlighet har fått en del
kritiker att koppla ihop Alt Lit med trenden "New Sincerity", dit
sådana som Wallace och Franzen brukar räknas: även där är det viktigt att skapa
intrycket av uppriktighet och direkt kommunikation med hjälp av
självbiografiska inslag och talspråk. Men den centrala rollen som Internet
spelar inom Alt Lit ger den ändå ett särskilt drag.
Hur ser det ut i Sverige? Det är vanligt med inslag av
internetgenrer i skönlitterär text. Men i skrivande stund kommer jag inte på
någon enda svensk författare som gjort det till en central del av sitt verk.
Det dröjer nog inte särskilt länge.
[Häromveckan, vid den sorgliga nyheten om författaren Ola Juléns död, kom jag att tänka på att hans betydelsefulla debut Orissa på många sätt verkligen var ett starkt svenskt bidrag till New Sincerity.]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar