tisdag 26 juli 2011

PIXELPYSSEL

Kanske är du road av ett snapshot från förläggeriets vardag. Här sitter jag och plockar bort vita pixlar ur en av vinjetterna till Lovecrafts Skräcknoveller, som nu ligger på tryck. Den där symbolen (en kabbalistisk teckning från slutet av 1700-talet, snodd från Kjell Lekebys suveräna Gustaviansk mystik), kommer i boken att vara ungefär en centimeter bred. När jag arbetar med den på skärmen har jag förstorat den till ungefär en halvmeter. Pixel för pixel suddas bort eller täcks över, för att få en fin svärta i trycket.

Så mycket älskar jag Vertigos böcker. Den här volymen har dessutom trettiosju stycken sådana här teckningar: jag vill helst inte tänka på alla timmar jag umgåtts med dem här på det här sättet...


(Demonregissören Alexi Carpentieri tog fotot.)

Inga kommentarer: