När Förläggareföreningar och Författarförbund börjar använda en sådan möglig homogenitetsretorik är det dags att osäkra revolvern: de är kannibaler, rädde sig den som kan!
I dagens DN går ett antal förläggare på några mindre (Atlas, Ordfront, Ersatz och Weyler) och några större (Bonniers och Norstedts) förlag ut i en gemensam debattartikel mot kulturutredningens förslag på att minska utdelningen av litteraturstöd till rika mediajättar och istället fördela pengarna bland mindre förlag.
Argumenten går från det bisarra – "De ekonomiska förutsättningarna för den enskilda boken är inte nödvändigtvis bättre på det stora förlaget än på det lilla." (eh, hur tänker ni då?) – till det realistiska:
"Om en så central del av den svenska litterära offentligheten som till exempel den översatta kvalitetslitteraturen blir en angelägenhet för små, visserligen ambitiösa, men ekonomiskt sett svaga aktörer, så kommer dess ställning på marknaden att försvagas i motsvarande grad. Därför att det som de stora förlagen inte bryr sig om, det tenderar de stora bokhandlarna, bokklubbarna och till slut också bokläsarna att inte bry sig om."
Det är bistra ord! och det ligger något i det! Kärleken till litteraturen som brukar användas som reklamslogan betyder inte mycket när det kommer till marknadsandelar. Men är det verkligen så att läsarna av "översatt kvalitetslitteratur" skulle sluta intressera sig när det är Vertigo, Hström eller Alastor som ger ut den? Är det inte snarare så att mediemonopolen äger alla kanaler själva – just bokklubbar, bokhandlare, medier – och i högsta grad kan påverka detta?
Och är det inte snarare så att de med näbbar och klor försvarar en gammal ordning därför att den håller på att förvandlas: allt fler mindre förlag dyker upp och tar på sig en ambitiös utgivning, och via internetbokhandeln och egna nätverk får deras böcker samma chans som oligopolens: är det inte just det som är hotande? Skulle de dessutom stödjas av staten utifrån den rimliga principen att de rika har råd ändå, och att mångfalden i sig är ett positivt värde – då går monsterförlagen i taket trots sina miljarder i vinst.
Frågan kvarstår hur förläggare på vänsterförlag som Atlas och Ordfront kan spela med här? Hur kan de skriva under en artikel tillsammans med Bonniers och KF, som i hög grad är med och skapar utvecklingen mot homogenisering och bästsäljarism? Vilken Familj är det som använder sitt tidningsflaggskepps kulturbilaga som en försäljningsstation för sin internetbokhandel eller utnyttjar teveprogram i sina kanaler för att kränga sina egna böcker?
Det andra argumentet är rätt fantastiskt:
"Stödet kommer hela den kulturella näringscykeln till del. Pengar till författaren, till översättaren, till redaktören. Det här är inte pengar som hamnar i vare sig de rika eller fattiga förlagens fickor, om de arbetar professionellt och med rimliga villkor."
Vill påminna om att Vertigo är det enda av landets förlag som ger författare royalty på litteraturstödet. Vi införde den paragrafen i standardkontraktet eftersom det faktiskt är i hög grad författarens arbete som premieras av kulturrådets arbetsgrupper.
Det är pinsamt att se hur monsterförlagen utnyttjar litteraturstödet. Ett några år gammalt exempel: Norstedts tryckte en mindre upplaga av Seierstads Bokhandlaren i Kabul för att kunna få litteraturstöd för denna givna bästsäljare (kulturrådet har maxupplagor för litteraturstödet), och så snart de fått pengarna satte de genast igång och tryckte stora upplagor.
Det kunde vara en fråga om heder, ifall det ordet skulle ha haft någon betydelse i den här branschen.
10 kommentarer:
Intressant inlägg. De stora förlagens ego är häpnadsväckande, inte minst tanken på att läsarna inte skulle intressera sig för böcker utgivna på mindre och nischade förlag. Själv har jag köpt ett antal böcker i Vertigos utgivning och i ett par fall skulle jag förmodligen inte ens ha upptäckt dem om de vore utgivna på något större förlag, helt enkelt eftersom jag inte aktivt letar i deras sortiment. Förlagets storlek är naturligtvis inte av avgörande betydelse, men i den mån den alls påverkar så är det för min del snarare en nackdel om boken är utgiven av ett stort bästsäljarinriktat förlag.
Det är feministskatorna som har mediemonopolet.
Hoppsansa några bittra kommentatorer...? .... vad är det för fel med prostitusion?
Är inte allt prostitutio?
Klart du drar på dig kristna kärringar - men kulturålderrådet bör stå högre och syfta till kvalitas kvalitatorum.
Och tradition, som Thente skriver.
Modernismen överspelad, unken dröm, avlutat kaspitel, tillbaks till traditionen!
Vad snabbt det blev ondsint, hatiskt och personangreppsligt här då! Vet inte om Vertigo sätter något egenvärde på provokation, hoppas inte det eftersom det ju vore lite pubertalt, men någon verkar iaf vara provocerad!
Om kulturutrdebatten: var inte DN-uppropet något av ett försvar för generella bidrag? Vilket torde vara något av en kärna i det hela: det ska inte vara ett litteraturens soc-bidrag, utan något som går till kvalitet, vem som än ger ut det.
Sedan kunde man verkligen se över hur det ges, känns som om "de stora" har mycket lättare att få, kanske p g a inavel i bedömningsgrupps/lektörs/redaktör-cirkusen.
Men är det verkligen fel ATT t ex Bonniers får stöd för att ge ut en bra bok som de annars kanske avstått från att ge ut?
Det är väl lite av en annan diskussion att man sedan bör använda lightstalinistisk utrensning på distrubutionssystemet i dagens tappning, och lite hårdstalinism på DN/DN:s Näthandel/DN Puffar för böcker skrivna av DNskribenter utgivna på Bonnierförlagsgangbangandet?
Om någon undrar över bortplockade kommentarer: hatare raderas. Det är ok att reagera och kritisera, en annan sak att psyka ur.
Var icke ledsen Herr Vertigoman, varje intellektuell med egen röst att tala om har minst en stalker!
Även några Wallander-titlar (Leopard) har fått litteraturstöd, just genom att trycka en första miniupplaga, och sedan brassa på. Girighet på hög nivå.
Otroligt. Får ibland lust att läsa igenom alla bidragsbesluten under några år: skulle nog vara möjligt att dra en hel del intressanta slutsatser.
Skicka en kommentar