tisdag 16 december 2008

BONNIERS VISAR ALLT

För tio år sen hade Bonniers lite halvtaskigt rykte bland yngre svenska litteratörer. Det dök upp konkurrenter och dissningar. Nu har de hämtat upp nästan allt de förlorade då. Och de har blivit så duktiga!

Bonniers är ju en gigantisk koncern som äger halva Sverige, kulturellt och medialt, från produktion till distribution, från böcker till teve. Förr har de – varför? av skamkänsla? av dumhet? av prestigeskäl? – undvikit att utnyttja många av fördelarna med det. Nu har de inga hämningar längre. För nåt år sedan tvingade de Malou i TV4 att starta en bokklubb: litteraturbevakning och bokförsäljning smälte ihop.

Nyss har Dagens Nyheter startat DN.BOK där numera också "DN Bokhandel" ingår. Denna bokhandel är egentligen Bonnierägda Adlibris fast med DN-symbolen. Här finns exempelvis DN:s kritikerlista med shoppingkorgar upplagd. Än så länge finns det inte direktlänkar till Adlibris från de enskilda recensionerna – men dröjer det länge?

Kanske äcklar det någon. I mina ögon ser det rimligt ut. Om Familjen nu faktiskt sitter på en sådan enorm makt vore det bara hyckleri om den inte utövade den. Problemet är som vanligt inte att den använder herraväldet utan att den har det. Mest sticker nog den här sortens vulgariteter i ögonen på alla dem som dyrkar Bonniers och inte gillar att de visar sitt våld.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är viktigt att kritisera Bonniers ägarkoncentration. Och att anstränga sig för att bryta den. Det finns också en stöddighet hos Bonniers som ofta är enormt upprörande. När det gäller just DN:s boktips har ju trots allt många recensenter tipsat om andra, ofta små förlags böcker. Det gäller att hitta något slags balans i Bonnierkritiken, och att hitta andra vägar.

Anonym sa...

Hur motiverar du din egen medverkan i Malous program? Tillsammans med Papa Dee (?!).

Vertigomannen sa...

Min medverkan motiverades endast av tillfället att kunna rekommendera böcker från Alastor, Sfinx, Glänta osv.