söndag 3 mars 2013

FAVORITFILMERNA

I linje med mina försök att slentrianisera den här bloggen listar jag här mina favoritfilmer. Jag lyckas inte rangordna dem, det är helt enkelt de tio bästa filmer jag vet, filmer jag ser om gång på gång, ofta en gång om året, vissa av dem har jag nog sett ett trettiotal gånger.

1. Blues brothers
2. Texas Chainsaw Massacre
3. Apocalypse now
4. Blade runner
5. Josefine Mutzenbacher wie sie wirklich war
6. The Third Man
7. The Shining
8. Die Hard
9. Touch of Evil
10. The Night of the Hunter

(Det är lika bra att jag inte tänker efter för mycket, då skulle jag börja ersätta en och annan med någon ytterligare, men jag låter min dåliga impulskontroll styra och litar på Ödet.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin lista!

Sett DREDD? Överlappar några av de där filmerna. Spec. Blade Runner och Die Hard.

Innehåller dessutom en "mumsig" scen som inte helt osökt för tankarna till Gunnar Blå.