onsdag 17 augusti 2011

ALENA

En del av mina kära läsare vet att jag börjat fuska i seriebranschen under de senaste åren. Förutom det vällustiga samarbetet med Loka, som du snart kommer att få höra väldigt mycket om, har jag även haft ett finger med i Kim W. Anderssons Alena, som går som följetong i serietidningen Nemi.

Det har varit roligt att för en gångs skull komma in i ett sent skede i ett projekt och bara jobba med en enda aspekt: dialogen. "Wanderssonskij" har skrivit manus och gör allt det grafiska med sin vanliga mästerlighet. Jag kommer in på slutet bara för att pilla med hans dialog: låter mycket stå kvar, vässar en del, lägger till något.

Jag blev pinsamt nöjd när jag fick se mitt namn i Nemi-tidningen. Nästa år kommer serien ut i albumform, då dessutom ytterligare genomarbetad (jag hoppas kunna uppmuntra Wanderssonskij att brutalisera den något ytterligare). Här lite godbitar:




Inga kommentarer: