torsdag 21 oktober 2010

VERTIGOS NYHETSBREV

[Från och med idag lägger kommer Vertigos email-nyhetsbrev att publiceras här i bloggen, för att vara tillgängligt även för er som inte vill läsa det i mail och för att göra det sökbart.]

VERTIGOS NYHETSBREV, DEN 21 OKTOBER

Sæterbakken i Örebro – Midvinterboken – Frontbutiker

Kadaverdisciplinerade Kadpan,

solen dränker mig i kallt ljus där jag sitter vid skrivbordet och försöker sammanfatta vad förlaget-som-gud-glömde ägnar sig åt just nu och i det närmaste.

Vi väntar fortfarande ivrigt på recensioner av våra tre höstböcker: Jean de Bergs Bilden, Lewis Carrolls Sylvie och Bruno samt del 3-4 av Markis de Sades Juliette. Enstaka skriverier har dykt upp, men i övrigt är det tyst. Tur att de ändå har nått fram till så många läsares hjärtan.

Och man ska aldrig ge upp. Igår snubblade jag över en senkommen recension av Stig Sæterbakkens mästerliga roman Lämna mig inte. Det är vackra ord, och har du inte läst boken än, så gör det, för det är en av de starkaste texter som rymts inom ett par Vertigopärmar:

”Stig Sæterbakkens roman tar ett hårt grepp om din nacke redan i inledningen. Du fascineras och skräms lite av den allvarliga tonen. Men snart är den ditt allt. Snart är den din sugklocka, förlöser dig obarmhärtigt från allt det trevande och försiktiga du tidigare läst. [---]Det gör ont att läsa Lämna mig inte. Jag läser i Vertigos månadsbrev att man gråter av den här boken. Det är ingen överdrift.” Lina Arvidsson, Dagensbok

För den som missade Stig Sæterbakken under bokmässan i Göteborg, kommer en ny chans om en vecka. På fredagen den 29 oktober klockan 16.00 gör vår norske demonförfattare ett unikt framträdande på bokmässan i Örebro, i den s k Bernadottesalen. På plats finns även lilla jag med min kropp och ett gäng böcker. http://bokmassan.net/program/seminarier/

Det vore roligt att träffa Vertigokumpaner och Stormtruppsmedlemmar då!

Till våra existerande och blivande Stormtruppsmedlemmars glädje kan jag också berätta att vi nu har börjat arbeta med årets Midvinterbok, dvs den julklapp som delas ut gratis till er och våra medarbetare och som inte läggs ut till försäljning. Det blir en unik utgivning, som kommer att få snålvattnet att rinna till i era läshungriga ögon! Hihi, jag kan nästan inte hålla mig, men titeln skall inte avslöjas förrän i mellandagarna.

Avslutningsvis, älskade Kumpan, vill jag be dig om att försöka hitta Vertigoåterförsäljare – Frontbutiker – i någon av nedanstående städer. Det kan handla om udda tatueringsateljéer, roliga frisörer, egensinniga pryl- eller klädbutiker, antikvariat, bokcaféer, gallerier, second-hand-ställen… Vi ger superglassiga villkor, så tveka icke!

Växjö

Västerås

Helsingborg

Linköping

Örebro

Lund

Kalmar

Nu fortsätter jag att skriva på min roman. Du får läsa den om ett par år. Men vi hörs innan dess, det lovar och svär jag – Vertigomannen.

2 kommentarer:

Jan b sa...

Ska fundera på Helsingborg!

Karolina sa...

Vertigo verkar gärna vilja kommunicera med sina läsare, men ni svarar ju inte på mail... Fråga: går det fortfarande att få tag på Borgen i Otranto som såldes på Bokmässan? Hur gör man i så fall, i och med att den står som utsåld på hemsidan?