Tja, vad tycks: http://www.svb.se/Nyheter/2009/181948
Adlibris kräver att få 20% rabatt på alla böcker, de förlag som vägrar sparkas ut. Eh? Ett antal ytterst pejorativa, grova uttryck flashar förbi mitt annars alltid så fridsamma sinne. Deras argument är att Bokia och Akademibokhandeln/Bokus börjat ta in böcker till sina internetbokhandlare med samma rabatt som sina boklådor.
Men Vertigo ger ingen jävla rabatt till Akademibokhandeln eller Bokia. Vertigo ger rabatt till några få, handplockade återförsäljare som vi gillar för att de anstränger sig lite extra: Hedengrens i Stockholm, Nordbok i Umeå, Antikvariatet i Norrköping, Antiquaria i Göteborg och några till. Vi ger rabatter till bokklubbar som gör en stor redaktionell insats och köper in större mängder. Och vi ger generella mängdrabatter.
Tror knappast det kommer spela någon roll för Adlibris. Deras hållning är mer "Om ni inte står på knä och med tindrande ögon slickar oss i fittan så kör vi upp den här glödheta locktången i arslet på er." Eller, mer bokstavligt: "Ja, de som inte skriver på åker ut, säger Pär Svärdson."
Faktum är att Adlibris lyckades förhandla till sig en generell rabatt från Vertigo för ett eller ett par år sedan. Vi skulle få så mycket för de cirka 30.000:- som rabatten kostade oss om året: bra placeringar i nyhetsbrev och framsidor osv. Vi fick inte ett skit. Så vi sa upp avtalet. 30.000:- kan vi trycka en bok för, eller köpa radioreklam, eller något ännu roligare.
Vertigo har inga planer på att låta sig utpressas till underkastelse.
Detta är ett faktum: "Nordens största bokhandel" utan Vertigos böcker är betydligt pinsammare och löjligare än ett Vertigo utan Adlibris.
Precis så. Applåd. Fri konkurrens? Asgamar.
SvaraRaderaBra. Tacksam för din reaktion. I en annan tid, i ett annat land, i en annan civilisation hade du satt en snöboll i rullning. I den här tiden, i Sverige, i den europeiska skymningskulturen kommer du att vandra ensam - eller fåsam. Men det gör du med den äran. Jag skulle ha gjort detsamma om jag fortfarande drivit förlag. Det finns ingen anledning att smörja krämarna mer än de redan lyckas bli smorda. Litteratur är på allvar. "Böcker" - det är ett billigt skit att ha i samma hylla som porslinskatten och parfymen.
SvaraRaderaViva Vertigo, viva.
SvaraRaderaMan kan om man vill,. Ni vill och kommer att lyckas. När Adlibris slår igen webporten för att ingen kan eller vill leverera till dom på sådana villkor står Ni kvar och ler åt dom.
SvaraRaderaProva att lägga upp "smakprover" på Er hemsida, The Pirate Bay och andra kanaler att nå ut via på internet.
Pirate Bay har större genomslagskraft än många tror. Där syns man verkligen
Tryck upp propaganda och be era kära stormtrupper sprida ut denna på sina skolor, arbeten, äldreboenden, knullklubbar, ridläger och knarkarkvartar.
SvaraRaderaJag klippklistrar en diskussion jag hade om saken på seriechocks gästbok. Del 1:
SvaraRaderaSeptember 25, 2009 - 01:57 PM
JN
Så om jag låter adlibris sälja mina böcker går vinsten till Bonniers, dvs ärkefienden? Så kan vi ju inte ha det.
En idé skulle ju vara att starta någons slags kooperativ konkurrent. En ekonomisk förening där medlemnsavgiften skulle vara lagerhyra för ett viss antal kubik. Dessa kubik kan förlaget fylla med böcker efter eget tycke. Böckerna skulle listas och säljas på nätet. Kooperativet tar procent på utpriset.
Detta skulle kunna fungera om vi fick Vertigo, H:ström och allra helst ordfront med på båten. Plus, naturligtvis, Lystring och det trettiotal småförlag du nämnde i artikeln.
Vad som behövs är naturligtvis en eller flera eldsjälar med kunskap i kalkyl och bokföring, som senare skulle kunna arbeta avlönat på projektet.
September 27, 2009 - 10:44 AM
Sfinx
Jag tror att det svårt att göra något kollektivt kring försäljning på webben om inte initiativet kommer från något "större" håll, typ Ordfront. Men bara diskussionen kring Bonniers nästintill totala makt över medierna och det fria ordet når utanför ETC-Ordfront sfären så har man i alla fall kommit en bit på väg.
September 27, 2009 - 11:51 AM
JN
Initiativet bör komma från en eller flera av följande: ordfront, ETC, H:ström och Vertigo. Det är bara att ligga på dem.
Del 2
SvaraRaderaeptember 27, 2009 - 11:57 AM
pl
Bra att det finns visioner. Skulle planerna röra på sig borde man söka bundsförvanter även utanför förlagen, hos eldbesjälade boklådor, små skivaffärer med hjärtan klappande för kulturell diversifitet* och andra levande, lösa och hårda nätverk. Syndikalistbokhandlarna, Textival, Rundgång, Lava, Punk illegal, osv. I ett inledningsskede skulle kanske ABF kunna vara till hjälp.
Problemet är väl med Ad libris att de feta böckerna drar de små. Mankell måste ses som en puttefnask i sammanhanget. Idealistisk verksamhet brukar tappa andan efter ett tag.
_________
* förmiddagspåhittar ord innan jag vaknat till ordentligt
September 27, 2009 - 12:13 PM
pl
Hm... jag var kanske inne på ett slags steg ett där. Steg två är att betonghäckarna på ETC och Ordfront ser att nåt är på gång, vill ha ungdomskött och belånar fritidsbåtarna.
September 27, 2009 - 01:29 PM
JN
Problemet med adlibris är att poängen med hela verksamheten är att köra ned så mycket profit som möjligt i familjen Bonniers djupa fickor. Den alternativa nätbokhandeln bör naturligtvis också gå med vinst, då detta är en förutsättning för all hållbar verksamhet. Det är dock viss skillnad på vinst för att gå runt, dvs betala alla omkostnader, inkl. hederligt avlönad personal, och vinst för vinstens egen skull, som går ut på att suga musten ur verksamheten så mycket det bara går.
Poängen med min plan att med föreningsavgift och kommissionsförsäljning behöver nätbokhandeln egentligen inte riskera sådär jättemycket - risken fördelas på medlemmarna, som möjligen riskerar att betala för lagerkostnad av titlar som kanske inte säljer sådär jättesnabbt. Dessa titlar bör dock lagras i vilket fall som helst, och alla småförlag har kanske inte de enorma källare som krävs. En annan risk är att personalen vid fullständigt fiasko riskerar att gå oavlönad. Kulturbidrag?
September 27, 2009 - 01:56 PM
(pl
Jag menade givetvis att problemet med att lyckas skapa ett alternativ består i att vi inte har förutsättningar att kopiera adlibris interna utjämningsekonomi. Jag såg att jag skrev fel innan jag postade, men hoppades det skulle gå fram i alla fall. Moraliska problem är något helt annat. Ska jag behöva uttrycka mig på en nivå högt över kladdpapper behöver jag några timmar, lite mat och lite kaffe till. Jag är rätt seg.)
September 28, 2009 - 06:20 PM
O
Som inköpsansvarig bibliotekarie skulle jag stötta en alternativ nätbokhandel så långt det bara går. Och jag tror att många med mig skulle göra detsamma. Men alla bibliotek brottas med svångremsbudgetar och all bibliotekspersonal med tidsbrist. Så det skulle förutsätta att det inte blir alltför mycket dyrare än de stora nätbutikerna, samt att en rejäl grupp småförlag samlas under paraplyet så att man inte måste söka sig till alltför många försäljningsplatser.
Men hädanefter är AdLibris definitivt mitt sistahandsval.
September 28, 2009 - 07:35 PM
JN
Idealet vore ju att samla i stort sett samtliga småförlag, med de något större i spetsen. Det främsta skälet till att jag själv köper böcker på adlibris är inte så mycket priset som det stora utbudet, så jag slipper som du säger surfa runt på massa olika ställen och betala 20 - 40 spänn i porto på varje beställning. Vad det gäller priser tror jag ändå de kan hållas hyfsat låga, men det är till syvende og sist upp till de inblandade förlagen. Tanken är ju alltså att nätbokhandeln tar procent på deras utpris, som i sin tur kan sättas hyfsat lågt och ändå ge mer än förlagen får från pocketshop och adlibris.
För att vara tjatig: Det skulle verkligen vara på sin plats med kommentar från de mer inflytelserika läsarna.
Slut citat.
Du är ju en projektmänniska med känningar både här och var. Kör igång för fan. Behovet är akut
En applåd även från Västerbokhandeln AB, Stig Lennart Larsson, som nyligen skickat in och frågat Konkurrensverkets syn ojämlika villkor vid SAMMA transaktioner, länka gärna till Lundin, Ord och visor förlag, samt artiklar i Svensk bokhandel
SvaraRaderaUndrar varför denna diskussion tog slut. I pressen finns information om att Adlibris skulle ha backat från sina villkor. Men så är det ju inte alls. Ger du inte 20 % rabatt för att bli behandlad som alla andra köper de inte dina böcker. Ja, det stannar inte vid det. De lägger också upp vilseledande information i sin internetbokhandel om att din bok inte finns, så att dina kunder köper något annat i stället.
SvaraRaderaNja, faktum är att detta inte stämmer. Vertigo ger inte rabatter till Adlibris sedan flera år, men vi märker inte av att böckerna trängs undan eller görs osynliga. Däremot läggs de aldrig på förstasidan osv, men det räknade vi med.
SvaraRadera