torsdag 15 september 2011

OM PRISET PÅ KKM

Jag har sagt det förr och säger det igen: bokbranschen är en av de mest konservativa och tröga som finns. Enligt den gamla sången gör den gamle mannen så gott han kan, men dansar fan så illa: händer och fötter rörer han, men röven den står stilla.

Så är det ofta i den här halvvärlden som jag som bokförläggare tvingas röra mig i.

I somras fick förlaget kontakt med Jonas Inde som skrivit en kort roman, KKM. De förlag han muntligt haft avtal med hade backat ur för att de tyckte texten var för våldsam och upprörande. Naturligtvis hamnade han då hos Vertigo.

Eftersom KKM är en tunn bok, tyckte Jonas det vore roligt om den skulle vara svinbillig att köpa, helst inte mer än en kvällstidning. Jag såg svårigheterna, men tyckte det kunde vara värt ett försök, och satte ett bisarrt lågt förlagspris på den: 7,50.

Förlagets säljare gjorde sitt jobb. En återförsäljare förhandlade rentav till sig en 20% rabatt på det redan låg priset. Sedan släpptes boken, i augusti.

Nu, efter några veckor, är det tydligt att återförsäljarna inte klarade av det här experimentet. Kanske förmådde inte deras system hantera ett så lågt pris; kanske tyckte de marginalen var för liten för att det skulle vara värt ansträngningen.

Bortsett från på Café Sodom och www.kulturbutik.se (som tog det planerade priset 13 kronor) kostade boken från 19:- och upp över 40:-

Butikerna gjorde alltså ett påslag på upp till 500% på vårt pris. Förlaget och författaren fick en spottstyver att dela på: kedjorna tog in resten. Det stank.

Nu har vi höjt priset. Det är fortfarande lågt, men inte lika lågt. Och nu vet du varför.

Värt att nämna i sammanhanget är dock en glatt undantag från bokbranschens vanliga, dammiga tröghet: Bia Sigge, inköpschef på Pocketshop, beslutade sig med några timmars varsel att ta in KKM i några av butikerna och kränga den till ett lågt pris. Lustigt är att stora delar av den processen utspelades på Twitter. Det finns fortfarande hopp för branschen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar