[Jag förirrade mig in i gamla mappar inne i gamla mappar på min hårddisk och hittade texter jag inte har något minne av att ha skrivit, det kan ha varit tio år sedan, eller mer, eller mindre, jag har ingen aning. Varför inte lägga ut dem i bloggen, tänkte jag då. Så här kommer en:]
ZOMBIE. Idén om det hjärndöda vandrande liket som äter människor härstammar från 60-talsfilmen Night of The Living Dead. Inspirationen kom från den haititiska voodoon, där man tror på uppväckandet av de döda – något som visserligen även kristna tror på, om än först på yttersta dagen.
I dagligt tal används ordet zombie för att beskriva människor som befinner sig i tillstånd av djup dumhet och slöhet, kanske i samband med sjukdom, depression eller rus. Det som utmärker zombien är okommunicerbarheten, de långsamma rörelserna och frånvaron av annat hjärninnehåll än “mat, mat…“ Enda sättet att stoppa dem är en kula i hjärnan.
Zombien har även, t ex i den samhällskritiska zombiefilmen Dawn of the Dead, blivit en symbol för konsumtionssamhällets människotyp: en köttätande växt. Det är en nidbild av den själlösa massmänniskan som helt styrs av de mest primitiva och närliggande behoven.
Frågan är dock om inte det nya årtusendet har skapat en ny sorts zombie. Medan 1900-talets zombie utmärktes av sin långsamhet, misstänker jag att den nya tidens zombie tvärtom är en snabb jävel.
Det ligger en lika djup själlöshet och hjärndödhet i det rastlösa sökandet efter “upplevelser, upplevelser…“ som i de gamla stapplande zombiernas jakt på “mat, mat…“. Förutom hastigheten är den största skillnaden att de gamla zombierna var ruttna och stinkande; våra nya zombier går på gym och plastikopererar sig för att se fräscha ut.
IT-zombierna, globaliseringszombierna, den nya ekonomins överklasszombier framstår lätt som en oemotståndlig massa av skenande lik som det inte på några sätt går att kommunicera med. Om en av dem får en kula i hjärnan, kommer tio nya med självsäkra leenden och tar ohämmat för sig bland ettorna och nollorna medan nya lik staplas på gatorna.
Liksom i klassiska zombiefilmer som Zombie Flesh-Eaters och The Beyond är det heller ingenting som tyder på ett lyckligt slut. Tvärtom: zombierna tar över! Beware of the zombies!
I den här bloggen rapporterar C/M Edenborg om sina romaner, sitt bokförlag Vertigo, sin forskning, sina översättningar, ventilerar allmänt missnöje med kultur och politik samt offentliggör en del obscena fotografier och möjligen en och annan gullig kattunge. Och visst ja: min senaste roman blev nominerad till Augustpriset 2014.
tisdag 26 juni 2012
fredag 22 juni 2012
SUBJEKT: UNDERKASTAD
Det sägs att Kopernikus, Marx och Freud markerar tre
deterritorialiseringar av människan: bort från universums centrum, bort från
historiens centrum och bort från hennes eget centrum. Efter deras tre revolutioner är människan helt enkelt inte
längre herre, varken i sitt eget eller någon annans hus.
Om vi för ögonblicket identifierar människan med subjektet – för
det är knappast organismen människa, ett djur bland andra, som talesättet utgår
från – skulle vi kunna sammankoppla dessa modernitetens definierande
ögonblick med en språkhistorisk fråga som ofta upptagit mig: varför kallas
människans "jag" för "subjekt", som i det ursprungliga
latinet och fortfarande i engelskan betyder "undersåte"?
"Subjectum" betyder strikt sett
"underkastad". I och med den den kantianska och romantiska vändningen
i filosofin (som var ett svar på såväl rationalism som empirism) kom emellertid
ordet att syfta på medvetandet och jaget, som något som tar emot intryck,
alltså kanske i någon mening är underkastad intrycken från världen.
I filosofihistorien har medvetandet oftast setts som den
mänskliga varelsens chef: subjektet är herren. Varför kallas det då
"undersåte"? Heidegger försökte besvara denna fråga genom att ersätta
subjektet med "till-varo", "Da-sein", dvs en ordlek på
tillvaro som skulle kunna översättas där-varo och som skulle uttrycka detta att
människan liksom är kastad in i världen och befinner sig i den som en del av
den.
Jag tänker mig dock att detta "underkastad" skulle kunna läsas mer ordagrant. Jag föreslår att subjektet är
den eviga undersåten, den som tjänar, slaven: det eviga offret, det som
exploateras.
Subjektet utnyttjas av evolutionen, av generna i våra
kroppar som vill reproducera sig. Det utnyttjas av historien som arbetar tvärs
genom oss med sin egen hänsynslösa mekanik. Det utnyttjas av virus och
bakterier. Det utnyttjas av språket och dess memer. Det utnyttjas av alla de
andra subjekten.
Alla dessa fenomen är visserligen i olika grad beroende av subjektet, samtidigt som de utnyttjar det, liksom herren är beroende av slaven: de behöver det för att kunna existera, det löser problem åt dem. Men detta betyder inte att subjektet har någon makt över dem.
Alla dessa fenomen är visserligen i olika grad beroende av subjektet, samtidigt som de utnyttjar det, liksom herren är beroende av slaven: de behöver det för att kunna existera, det löser problem åt dem. Men detta betyder inte att subjektet har någon makt över dem.
Därför, tänker jag mig vidare, är ressentimentet den
egenskap som utmärker subjektet, den känsla det stadigt är uppfyllt av genom att vara det evigt utnyttjade.
Avund, bitterhet, ånger, svartsjuka,
snålhet och depression – och alla de andra självömkande känslorna som spontant ofta
avfärdas som dåliga och värdelösa – är rimliga reaktioner från någon som
alltid är i underläge, och som definitionsmässigt saknar möjlighet att bryta
sitt underläge, till skillnad från verkliga slavar och underordnade.
Härav skulle vi kunna dra många slutsatser. Till exempel
skulle liberalismens ego-ism med dess retoriska framtidstro kunna avslöjas som
en dold bejakelse av ressentimentet genom en klassisk reaktionsbildning. Och
subjektets klagande och gnällande skulle kunna ses som dess främsta funktionssätt
istället för avarter. Och idén om den fria viljan som nära kopplad till
maktlöshet.
I egenskap av subjekt utropar jag således: leve ressentimentet! Det är det enda jag har.
fredag 15 juni 2012
PARAPORREN PARADERAR
Jag minns inte vad jag väntade mig, men jag är rätt säker på att jag inte väntade mig ett sådant massivt positivt mottagande av Det parapornografiska manifestet. Jag är nästan lite bekymrad. Är det verkligen så tandlöst? Det är ju inte precis som att jag inte angriper personer och fenomen eller lanserar åtminstone pseudoradikala påståenden...?
Hur som helst är jag glad om alla anmälningarna hjälper till att få läsare till texten! För tillfället jobbar jag med en engelsk översättning som det vore roligt att se utgiven så småningom.
David Stenbeck i Kristianstadsbladet: "en intressant och viktig bok" – http://www.kristianstadsbladet.se/kultur/bokrecensioner/article1628817/For-porren-i-samtiden.html
Elin Lucassi i Litteraturmagazinet: "väl värd att läsa (om och om igen) när du kommit hem och vill låta ditt solstekta huvud arbeta lite" – http://www.litteraturmagazinet.se/carl-michael-edenborg/det-parapornografiska-manifestet/recension/elin-lucassi
Benny Holmberg i Tidningen Kulturen: "det är en mycket intressant och i vissa stycken ytterligt provocerande stridspamflett Carl-Michael Edenborg författat" – http://tidningenkulturen.se/artiklar/litteratur/litteraturkritik/12244-litteratur-carl-michael-edenborg-det-parapornografiska-manifestet
Osignerad i Arbetet: "lär oss relatera till det postpornografiska tillstånd som håller oss fångna" – http://arbetet.se/2012/05/29/ink-forlags-serie/
Erik van Ooijen i Kulturdelen: "Carl-Michael Edenborgs Det parapornografiska manifestet är sanslöst stimulerande läsning, som med lika delar elegans och uppvigling lyckas samla en rikedom av eggande infall och uppslag" – http://www.kulturdelen.com/2012/05/29/bok-det-parapornografiska-manifestet/
Nina Lekander i Aftonbladet: "hellre än en sexfixerad förläggare – en dito författare som iklätt sig Bengt Anderbergs, Hans Nestius, Inge & Stens, Suzanne Brøggers och Kathy Ackers fallna mantlar och flugit vidare" – http://mobil.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article14943668.ab
John Sjögren i Uppsala Nya Tidning: "Edenborg formulerar här, med en språklig glöd som påminner om intensiteten i de klassiska modernistiska manifesten, en kritik av såväl den kommersiella pornografin som den censurivrande antipornografiska rörelsen" – http://www.unt.se/kultur/litteratur/ett-manifest-som-klar-av-skammen-1767786.aspx
Jens Liljestrand i Sydsvenskan: "en både stimulerande och oroande pamflett mot humanismen, ett intellektuellt korståg på slak lina mot vår tids etablerade syn på kön, makt, sexualitet och moral" – http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/det-jaglosa-runket
Du kan beställa boken direkt från Ink bokförlag:
http://www.inkbokforlag.com/dppm.html
Hur som helst är jag glad om alla anmälningarna hjälper till att få läsare till texten! För tillfället jobbar jag med en engelsk översättning som det vore roligt att se utgiven så småningom.
David Stenbeck i Kristianstadsbladet: "en intressant och viktig bok" – http://www.kristianstadsbladet.se/kultur/bokrecensioner/article1628817/For-porren-i-samtiden.html
Elin Lucassi i Litteraturmagazinet: "väl värd att läsa (om och om igen) när du kommit hem och vill låta ditt solstekta huvud arbeta lite" – http://www.litteraturmagazinet.se/carl-michael-edenborg/det-parapornografiska-manifestet/recension/elin-lucassi
Benny Holmberg i Tidningen Kulturen: "det är en mycket intressant och i vissa stycken ytterligt provocerande stridspamflett Carl-Michael Edenborg författat" – http://tidningenkulturen.se/artiklar/litteratur/litteraturkritik/12244-litteratur-carl-michael-edenborg-det-parapornografiska-manifestet
Osignerad i Arbetet: "lär oss relatera till det postpornografiska tillstånd som håller oss fångna" – http://arbetet.se/2012/05/29/ink-forlags-serie/
Erik van Ooijen i Kulturdelen: "Carl-Michael Edenborgs Det parapornografiska manifestet är sanslöst stimulerande läsning, som med lika delar elegans och uppvigling lyckas samla en rikedom av eggande infall och uppslag" – http://www.kulturdelen.com/2012/05/29/bok-det-parapornografiska-manifestet/
Nina Lekander i Aftonbladet: "hellre än en sexfixerad förläggare – en dito författare som iklätt sig Bengt Anderbergs, Hans Nestius, Inge & Stens, Suzanne Brøggers och Kathy Ackers fallna mantlar och flugit vidare" – http://mobil.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article14943668.ab
John Sjögren i Uppsala Nya Tidning: "Edenborg formulerar här, med en språklig glöd som påminner om intensiteten i de klassiska modernistiska manifesten, en kritik av såväl den kommersiella pornografin som den censurivrande antipornografiska rörelsen" – http://www.unt.se/kultur/litteratur/ett-manifest-som-klar-av-skammen-1767786.aspx
Jens Liljestrand i Sydsvenskan: "en både stimulerande och oroande pamflett mot humanismen, ett intellektuellt korståg på slak lina mot vår tids etablerade syn på kön, makt, sexualitet och moral" – http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/det-jaglosa-runket
Du kan beställa boken direkt från Ink bokförlag:
http://www.inkbokforlag.com/dppm.html
måndag 11 juni 2012
SOMMARBOKMARKNAD
För ett år sedan testade förlaget att ha en liten bokmarknad på Café Sodom där vi i första hand sålde ut backlist till extra låga priser. Det blev succé! I december upprepade vi försöket, med lika gott resultat. Nu är det dags igen:
Onsdag den 13 juni bjuder Vertigo in till sommarbokmarknad på Café Sodom där man kan grotta ner sig i backlists, uppdatera sig om nyheter, eller helt enkelt leta enastående enhandslitteratur till hängmattan, allt till extra låga priser!
Utöver Vertigo kommer bl.a. förlagen Sphinx och Glänta finnas på plats för att kränga fantastiska böcker till fantastiska priser.
Plats: Café Sodom (Bellmansgatan 26, 118 47 Stockholm)
Tid: 13 juni kl. 18.00
Onsdag den 13 juni bjuder Vertigo in till sommarbokmarknad på Café Sodom där man kan grotta ner sig i backlists, uppdatera sig om nyheter, eller helt enkelt leta enastående enhandslitteratur till hängmattan, allt till extra låga priser!
Utöver Vertigo kommer bl.a. förlagen Sphinx och Glänta finnas på plats för att kränga fantastiska böcker till fantastiska priser.
Plats: Café Sodom (Bellmansgatan 26, 118 47 Stockholm)
Tid: 13 juni kl. 18.00
måndag 4 juni 2012
JUBILEUMSFEST
Jag har ingen aning om hur det gick till, men: Vertigo kan nu efter nitton år fira att vi gett ut vår hundrade titel. Det råkade bli Gunnar Blås Du äter mitt ansikte och ännu fler historier.
Vi firar med en stor fest, fredagen den 8 juni. Vi har bokat den gotiska Sidenkällaren på Repslagargatan. Henrik Petersen är dj: han fick ofta den gamla ökända "Vertigo klubb" på Café Edenborg att skaka av dionysiska dansattacker.
Programmet består i stort sett bara av en enda men desto magnifikare sak: en lång rad gamla och nya medarbetare till förlaget kommer att passera revy på scenen och underhålla publiken med skamlös nostalgi, bisarra anekdoter och kanske en och annan sång. Ev. illustrerade av ett bildspel.
Bland dem som tackat ja finns:
Vi ses på fredag!
Plats: Sidenkällaren, Repslagargatan 15, t-bana Slussen
Tid: Fredagen den 8 juni kl 20–01 (ev 03), inträde 50:-
Vi firar med en stor fest, fredagen den 8 juni. Vi har bokat den gotiska Sidenkällaren på Repslagargatan. Henrik Petersen är dj: han fick ofta den gamla ökända "Vertigo klubb" på Café Edenborg att skaka av dionysiska dansattacker.
Programmet består i stort sett bara av en enda men desto magnifikare sak: en lång rad gamla och nya medarbetare till förlaget kommer att passera revy på scenen och underhålla publiken med skamlös nostalgi, bisarra anekdoter och kanske en och annan sång. Ev. illustrerade av ett bildspel.
Bland dem som tackat ja finns:
Hanna Hård – Daniel Berg – Terese Lilliehorn
– Martin Tistedt – Loka Kanarp –
Caroline Åberg – Eric Persson – Gilda Romero – Andreas Kalliaridis – Kjell Lekeby – Anna Holmström –
Salka Sandén – Jesper Weithz – Johan Berggren – Odd Ahlgren – Billie Lindahl –
Magnus Blomdahl – Magnus Frederiksen – Deanne Rauscher – Beata Hansson – Jonas
Inde – Theo Walter – David Liljemark – Naomi Nowak – Bo Sjökvist – Camilla
Nilsson – Claes Wahlin – Mara Lee – Bruno Jacobs – Jesper Ims Johansson – Boris Benulic
Plats: Sidenkällaren, Repslagargatan 15, t-bana Slussen
Tid: Fredagen den 8 juni kl 20–01 (ev 03), inträde 50:-